SKAL Pohjois-Suomen vuosikokoukseen Rukalle kokoontui 23.3.2024 lähes 80 jäsenyrittäjää Kalajoelta Ivaloon. Yhdistyksen menneen vuoden toiminta ja talous hyväksyttiin ja vuoden 2024 suunnitelmat todettiin hyviksi. Jäsenten auttaminen ja tukeminen kuljetusyrityksen arjessa on yhdistyksen tärkein tehtävä edunvalvontaa unohtamatta.
Yhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin Jarmo Nahkala Alavieskasta ja varapuheenjohtajaksi jatkamaan Jarmo Tyni Taivalkoskelta. Hallituksen jäseniksi valittiin Lassi Hauru (Oulu), Petri Haikara (Raahe), Mika Karjalainen (Kuusamo) ja Sulo Karhula (Muhos). Hallituksessa kaksivuotiskauttaan jatkavat Pertti Hettula (Kittilä), Mika Kunnari (Rovaniemi), Hannu Uusitalo (Tornio) ja Jari Rusanen (Sotkamo).
Ennen puheenjohtajan tehtävää Nahkala on toiminut yhdistyksen hallituksen jäsenenä neljä vuotta.
-Olen kiitollinen saamastani luottamuksesta ja motivoitunut kehittämään toimialaa ja sen toimintaedellytyksiä yhdistyksen laajalla, kolmen maakunnan alueella, Nahkala sanoo.
Perjantaina Rukalla pidettiin Elintarvikealan Kuljetusyrittäjät ry:n, Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n ja SKAL suoritealat ry:n Pohjois-Suomen jaostojen vuosikokoukset ja keskusteltiin eri suoritealojen ajankohtaisista aiheista. Lisäksi SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala kertoi kenttäkierroksella olevasta SKALin strategiasta ja erityisesti siihen nostetuista strategisista valinnoista. Tilaisuudessa asia ei herättänyt suurta keskustelua, mutta kahvikupin ääressä strategiasta vaihdettiin ajatuksia.
Vuosikokousviikonvaihde nimettiin tänä vuonna Autoilijaviikonvaihteeksi ja lauantain ohjelmassa oli vuosikokouksen lisäksi myös huoltovarmuuskeskustelu. Näillä uudistuksilla toivottiin entistä enemmän väkeä koolle päättämään yhdistyksen asioista, mutta myös keskustelemaan ajankohtaisista aiheista ja verkostoitumaan.
Vuoden 2024 pohjoissuomalainen kuljetusyritys: Kainuun Jäteyhtymä Oy
Vuoden 2024 pohjoissuomalaiseksi kuljetusyritykseksi on valittu kuhmolainen Kainuun Jäteyhtymä Oy. Kainuun Jäteyhtymä Oy on menestyvä ympäristölogistiikka yritys, joka kerää yhdyskuntajätteitä pääasiassa Kuhmon alueella. Yrittäjä Jaakko Kyllönen on kolmannen polven kuorma-auto- ja linja-autoyrittäjä Kuhmosta. Kainuun Jäteyhtymä Oy ja linja-autoliikennettä harjoittava A. Kyllönen Oy työllistävät reilut 20 henkilöä. Yritys on ollut SKALin jäsen jo noin 40-vuotta ja linja-autoyhtiö on Linja-autoliiton jäsen.
-Mielestäni edunvalvontajärjestöihin tulee kuulua, jotta saamme esimerkiksi tärkeää tietoa etujoukoissa. Olen myös toiminut molempien liittojen hallinnossa valtakunnan ja alueen tasoilla sekä jätealan järjestöissä, Jaakko Kyllönen kertoo.
-Paras tunnustus on tietenkin se, kun asiakas on tyytyväinen, mutta mukavaltahan tämäkin tuntuu. Tulee tunne, että tehtyä työtä arvostetaan ja kiitänkin kaikkia tahoja, jotka ovat tähän valintaan vaikuttaneet, Jaakko jatkaa.
Vuoden pohjoissuomalaisen kuljetusyrityksen valitsee SKAL Pohjois-Suomi ry:n hallitus. Kainuun Jäteyhtymä Oy:n valinnan perusteluissa todetaan muun muassa, että yritys on pitkään ja ansiokkaasti toiminut alalla. Yritys ja yrittäjä on toiminut aktiivisesti ja monipuolisesti erilaisissa järjestötehtävissä ja tuonut näin alaa ja sen arkea tunnetuksi eri toimielimissä.
Lue lisää yrityksestä: https://www.jateyhtyma.fi/ tai toukokuun Pohjantie-lehdestä.
Katso Autoilijaviikonvaihteen kuvat ja tunnelmat SKAL Pohjois-Suomen Facebookin kuva-albumista
Kuljetus- ja logistiikkajärjestelmät tärkeitä huoltovarmuuden turvaamisessa
Vuosikokouksen jälkeen keskusteltiin huoltovarmuudesta ja sen vaikutuksista kuljetus- ja logistiikka-alaan. Keskustelua alustivat Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen huoltovarmuusorganisaation varautumiskoordinaattori Juha-Pekka Sievänen ja Suomen Kuljetus ja logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Geopolitiikkamme on muuttunut. Isossa kuvassa kuljetusvirtoja on siirtynyt idän liikenteestä länsiliikenteeseen. Logistista kilpailukykyämme pitää vahvistaa. Tiet, radat, meriväylät, satamat ja lentokentät tulee olla käytettävissä. Infrastruktuurin kapasiteetti on turvattava kaikissa olosuhteissa.
-Kuljetusyritysten toiminnan varmistaminen on huoltovarmuuden kannalta keskeinen tekijä. Energiaa ja polttonesteitä pitää aina olla saatavilla eivätkä ulkoiset tai kotimaiset poikkeustilanteet saa häiritä logistiikkamme toimivuutta, SKAL ry:n Kujala sanoo.
-Poikkeustilanteissa, joissa jonkin kuljetusmuodon käyttö on rajoittunut, täytyy olla käytettävissä muita kuljetusmuotoja. Maantiekuljetusten toimivuus on varmistettava. Tällainen tilanne on juuri nyt kun poliittisten lakkojen myötä rautateillä ei tavara kulje ja satamat ovat kiinni, Kujala jatkaa.
Elinkeinoelämän, julkisen sektorin ja kansalaisten yhteistoiminta luo perustan kansalliselle huoltovarmuudelle. Elinkeinoelämän rooli huoltovarmuuden näkökulmasta on merkittävin ja tänä päivänä olemme nähneet kuinka merkittävässä roolissa toimivat logistiikkapalvelut ovat.
-Pohjois-Suomen erityispiirteenä korostuvat pitkät etäisyydet ja harva rataverkosto ja joiden vuoksi kumipyöräliikenne toimii alueellamme logistiikan kulmakivenä. Ilman kuljetusalan ammattilaisia ei huoltovarmuutta alueellamme voida varmistaa. Valtion vastuulla on kuitenkin huolehtia, että väyläverkoston kunto antaa edellytykset turvallisten kuljetusten mahdollistamiselle, Juha-Pekka Sievänen sanoo.