Sähkökäyttöiset raskaankaluston ajoneuvot ovat olleet viime aikoina huomion keskipisteenä, samalla unohtaen, että tarjolla on myös muitakin vaihtoehtoja. Vertailukohtana on eri vaihtoehtoisten energiamuotojen tarjoama toimintamatka.
Kun sähkökäyttöisen rekanveturin toimintamatka on hyvissä olosuhteissa noin 400 kilometriä, pystyy nestemäistä kaasua käyttävä vastaava veturi toimimaan reilun tuhannen kilometrin säteellä. Toki tästä on matkaa dieselmoottoriseen, jonka avulla voidaan päästä polttoainetankin koosta riippuen jopa reilun kolmen tuhannen kilometrin toimintamatkaan.
Volvo on kaasumoottoritekniikassaan valinnut toisen tien kuin kilpailijansa. Volvon moottori toimii dieselmoottorin periaatteella. Koska polttoaineena toimiva kaasu tarvitsee syttyäkseen korkeamman lämpötilan kuin diesel, tarvitsee moottori pienen annoksen dieseliä, joka syttyy puristustahdin paineessa ja nostaa palotapahtuman lämpötilaa mahdollistaen kaasun syttymisen. Tämä luonnollisesti nostaa hiukan polttoainekustannuksia. Hillitäkseen dieselmoottorille ominaisia typenoksidipäästöjä tarvitaan rinnalle AdBlue-järjestelmä.
Volvo perustelee omaa järjestelmää sillä, että kaksoispolttoaineesta huolimatta polttoaineen kokonaiskulutus on kohtuullinen johtuen moottorin toimintaperiaatteen paremmasta hyötysuhteesta. Moottorin huoltotoimenpiteet ovat helpommat ja edullisemmat kun kilpailijoiden koska heidän stoikiometrisissä moottoreissa tarvittavat sytytystulpat ovat poissa.
Pitkällä 3900 millin akselivälillä oleva, norjantelinen rekanveturi on kytkettynä puoliperävaunuun ja yhdistelmän kokonaismassa on lähes 40 tonnia. Pitkästä akselivälistä huolimatta yhdistelmän kokonaismitta jää selvästi alle nykypäivänä sallitun. Korkeaan Globetrotter-ohjaamoon on helppo nousta johtuen FM-alustan mataluudesta. Kuljettajan miljöö on taattua Volvoa: kaikki katkaisijat ovat oikeissa paikoissa, selkeästi. Kuljettajan penkki antaa esimerkillisen tuen, siinä pystyy istumaan pidemmänkin matkan.
Auton käynnistys tapahtuu hiukan poikkeavasti, startti pyörittää muutaman kerran normaalia enemmän ennen kuin palotilan lämpö nousee tasolle, joka mahdollistaa moottorin käynnistyksen, tämä on normaalia. Moottorin käyntiäänestä ei voi pahemmin päätellä, millä polttoaineella se toimii. Toimintaperiaatteen takia moottori tarjoaa saman vääntömomentin kuin vastaava dieselmoottori. Tämä on selkeä etu. Ainoastaan tankatessa kuljettaja huomaa mistä on kyse. Autossa on maksimissaan 205 kiloa kaasua ja 170 dieseliä sisältävät polttoainesäiliöt sekä 50 litan AdBlue-tankki.
Raskaankaluston voimanlähteiden tarvitsevia energiamuotoja on jo useita. Niiden yleistymisen tärkein edellytys on tankkausverkoston kehittäminen niin, että tavaraa on tarjolla kohtuulisin välimatkoin. Tämän takia asiakkaan on tarkasti harkittava mikä energian muoto sopii parhaiten omaa kuljetustehtäväänsä. Toimintamatkan pituus on ehkä tärkein asia, jonka ympärille kokonaisuus rakentuu.
VOLVO FM460 Gas powered LNG/LBG 6x2
Moottori: 460 hp, 2300 Nm.
Vaihteisto: I-Shift, 12 nopeutta
Akseliväli: 3900 mm.
Perävälitys: 2.47
Etujousitus: Parabeeli, kaksilehtinen
Takajousitus: Ilmajousitus
Myynti: Volvo Finland Oy