Iveco tarjosi mahdollisuuden päästä koeajamaan uutta syksyllä lanseerattua Stralis X-Way -mallistoaan huhtikuussa Oslon lähistöllä järjestetyssä koeajotilaisuudessa. Malliston suunnittelussa Ivecon lähtökohtana on ollut yhdistää Stralisin ja Trakkerin parhaat ominaisuudet toimivaksi kokonaisuudeksi ilman turhia kompromisseja. Suunnittelussa on huomioitu erityisesti ajoneuvon hyötykuorma, polttoainetaloudellisuus, ylläpitokustannukset sekä ajo-ominaisuudet maantiellä ja kyky edetä haastavammissakin olosuhteissa. Edellä luetellut ominaisuudet ovat eittämättä tarpeen monella suoritealalla, mutta erityisesti X-Wayn kohderyhmään kuulunevat sora-, puu-, siirtolava- ja nosturikuljetuksia sekä maidon keräilyä suorittavat autoilijat. Lisäksi Iveco on rakentanut X-Way -mallista erityisesti betoninautoihin suunnitellun Super Loader -version, joka on varustettu 9 litran, 400 hevosvoiman ja 1700 Nm moottorilla. 8x4 SL-version omapainoksi luvattu alle 9 000 kiloa on saavutettu muun muassa ohentamalla runkopalkkeja perusversion 7,7 millimetristä 6,7 millimetriin.
Peilit takaavat hyvän näkyvyyden taakse, mutta apukuljettajan puolella niiden taakse jää myös katvealuetta.Räätälöinti käytön mukaan
Stralis X-Way tarjoaa runsaasti vaihtoehtoja ajoneuvon rakentamiseen, joten jokaiseen työtehtävään ja makuun löytynee sopiva paketti. Varsinaisia ajoneuvoasetuksia on tarjolla kolme sen mukaan, halutaanko auton valinnassa painottaa sen maasto- vai maantieominaisuuksia. ON ja ON+ -asetuksen mukaiset autot kuuluvat normaaliin maanteille tarkoitettuun N3-luokkaan, kun taas OFF-asetuksen mukaiset autot luetaan N3G-luokan maastoautoiksi. ON+ ja OFF -asetukset tarjoavat muun muassa isomman lähestymiskulman ja off-road -tyyppisen etuakselin seitsemän senttimetriä suuremman maavaran, joten ne ovat suunniteltu ON-asetusta vaativimpiin olosuhteisiin.
Moottoriksi voi valita 9-, 11- tai 13-litraisen moottorin, joissa teho- ja vääntöluokkia on kaikkiaan yhdeksän 310–570 hv:n ja 1300–2500 Nm:n väliltä. Kuusisylinteristen moottoreiden jatkoksi on tarjolla Hi-Tronix -automaattivaihteisto tai 16-portainen manuaalivaihteisto, mutta myös Allisonin automaattivaihteisto on saatavilla tiettyihin malleihin. Ohjaamoja on tarjolla päiväohjaamo Active Day (AD), makuuohjaamo Active Time (AT) sekä suurempi, erityisesti kaukokuljetuksiin suunniteltu Active Space (AS), jota ei kuitenkaan ole saatavilla OFF-asetuksen mukaisiin ajoneuvoihin. Alustoja on tarjolla kaksiakselisista puoliperävaunuvetureista neliakselisiin kuorma-autoalustoihin. Taka-akseleista löytyvät vaihtoehdot niin akseli- kuin napaperillä sekä rauta- ja ilmajousilla, jarruina toimivat aina levyjarrut. Mielenkiintoisena uutuutena X-Wayhin on saatavilla moottorin ja vaihdelaatikon väliin sijoitettava Sandwichvoimanotto, jonka luvataan antavan jopa 2450 Nm:n vääntömomentin.
Koeajon antia
Koeajolenkille valikoitui maansiirtolavalla ja suurimmalla, 13-litraisella ja 570-hevosvoimaisella moottorilla varustettu neliakselinen versio kahdella yhdeksän tonnin etuakselilla. Auton suurin sallittu kokonaismassa tieliikenteessä on siltasäännön rajoittama 33 856 kg, joten omamassan ollessa 15 500 kg saadaan kantavuudeksi reilut 18 300 kg. Autoon oli istutettu Ivecon suurin Active Space -ohjaamo, joka takaa kuljettajalle hyvät työskentelyolosuhteet. Koeajolenkin tasaisilla norjalaisilla päällysteillä se oli myös miellyttävän hiljainen. Ohjaamonväriseksi maalattu muovinen puskuri antaa auton keulalle yhtenäisen ilmeen, mutta valittavissa on myös karskimman ulkonäön antava teräksinen puskuri. Korkea ja tilava AS-ohjaamo on suunniteltu erityisesti pitkän matkan maantieliikenteeseen, eikä ehkä olisi paras valinta sellaisiin ajotehtäviin, joissa kuljettaja joutuu nousemaan usein ohjaamoon ja sieltä pois. Ainoa nopeasti silmiin pistävä moite ohjaamosta tulee apukuljettajan puolen peilien aiheuttamasta suhteellisen suuresta katveesta, joka voi hankaloittaa ajamista erityisesti risteyksissä ja taajamissa, mutta myös työmaa-alueilla.
Kokonaisuutena koeajettu Stralis X-Way vaikuttaa toimivalta paketilta, jota jokainen voi räätälöidä mielensä mukaan omaan kuljetustehtävään sopivaksi.