Maaliskuun 20. päivänä St1 huoltoasemilla kävi kova kuhina. Kyseessä oli kolmatta kertaa järjestettävä SKAL Liikenteessä -päivä, jolloin järjestön asiantuntijat jalkautuivat asemille ja kuljetusyrityksiin tapaamaan kuljetusyrittäjiä. Tapasimme yli 300 kuljetusyrittäjää.
Ympäri Suomen järjestettävien tapaamisten aikana juttua riitti – eikä ihme. Logistiikka-alalla tapahtuu tällä hetkellä paljon. Polttonesteiden hinnat ja niiden saatavuus ovat puhuttaneet alan toimijoita, samoin rapistuva tiestö, joka nousi esiin myös päivän keskusteluissa.
Kutsu kentälle koski jokaista SKALin toimihenkilöä 20. maaliskuuta. Jotkut hyppäsivät jäsenyrittäjän kyytiin ja kulkivat pidemmän matkan mukana, toiset hurauttivat yrityksen toimipisteelle ja kävivät keskustelut siellä. Johtoryhmän jäsenet hajaantuivat eri puolille Suomea SKALin energiayhteistyökumppanin St1- ja Shell-asemille ja juttelivat yrittäjien kanssa lounaan äärellä. Tapaamisissa keskusteltiin etenkin tiestön kunnosta ja selailtiin SKALin uunituoretta Suomen tiet kuntoon -ohjelmaa (ks. skal.fi!). Tuore ohjelma sai hyvän vastaanoton kuljetusyrittäjiltä.
SKAL Länsi-Suomen toimitusjohtaja Tero Siitonen sai houkuteltua kaikkien aikojen osallistujamäärän Turun Orikedon Shellille, yli 60 henkeä. Väkeä oli niin paljon, ettei Tero ehtinyt itse jutella kaikkien kanssa, mutta mukana olivat St1:n yritysmyynnin vetäjä Tuomas Tenkanen ja OP:n asiakkuuspäällikkö Mika Barck, jolta sujui myös ruotsin kieli.
-Moni oli huolissaan taloudestaan. Lakko tietysti vaikutti, mutta erityisesti rakennusteollisuuden kuljetuksissa on ollut hiljaista. Aina se on kiva tavata jäseniä ja jutella kasvokkain, Tero kuvaa.
-SKAL oli onnistunut hienosti kuljetusyrittäjien kutsumisessa. Ilmapiiri oli hyvä ja energinen ja selvästi maittava ruokakin ilahdutti. Tapasin paljon itsellenikin uusia tuttavuuksia. Harmittelen vain, etten kaikkien kanssa ehtinyt turista, St1:n Tuomas Tenkanen kertoo.
Viestintäjohtaja Heini Polamo emännöi tapaamista Laitilan Shellillä. Shell-kauppias Kalle Saarinen auttoi järjestämään pöydät isoksi saarekkeeksi, jonka ääreen kaikki mahtuivat. Orikedon lukemiin ei päästy, mutta 14 osallistujan joukossa oli muun muassa Laitilan Sanomien toimittaja, joka raapaisi mukavan jutun lehteen ja kertoi yrittäjien terveiset: Tiet ovat olleet tänä talvena karmeassa kunnossa. Juttuun tuli mukana myös SKALin vaatimus miljardista lisää tiestölle.
Koko alue peittoon
SKAL Pohjanmaa-Österbotten varmisti, että joka puolella aluetta oli edustus tapahtumapäivänä. Toimitusjohtaja Matti Koivisto otti mukaan SKAL-johtoryhmää edustavan Pekka Aaltosen Kokkolan Shell Vitsarilla, alueyhdistyksen puheenjohtaja Staffan Molander ja hallituksen jäsen Anne Laitila tapasivat yrittäjiä Koivulahden St1-asemalla, ja SKALin vt. puheenjohtaja Jari Välikangas ja hallituksen jäsen Rauno Heinonen päivystivät Lapuan Shellillä Tampparilla.
-Väkeä oli koolla parikymmentä. Pitäisi vieläkin aktivoida jäseniä liikkeelle, vaikka ollaan totta kai iloisia jokaisesta kävijästä. Puhuttiin alan asioista. Mieleen jäivät Ikolan Veikko ja Vesa, jotka olivat museokuorma-autolla liikkeellä. Se toi väriä tapahtumaan, kertoo Rauno Heinonen Lapuan tapahtumasta.
Itä-Suomen suunnalla Siilinjärjellä kokoontui reippaat kolmekymmentä jäsenyrittäjää. Johtava asiantuntija Jouni Bergroth ilahtui vilkkaasta osanotosta ja piti tapahtumaa onnistuneena. Mukana oli St1:n Henri Ahopelto.Jouni oli laittanut sähköpostia seudun yrittäjille.
-Aika paljon yrittäjät juttelivat keskenään, koska en ehtinyt kaikkien kanssa puheisiin. Joitakin itselleni uusia yrittäjiä tapasin ja oli mukavaa myös tutustua Ahopellon Henriin, jonka kanssa ei entuudestaan tunnettu. Kiva oli isännöidä tilaisuutta, Jouni kuvaa.
Toimitusjohtajan pohjolan kiertue
SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala vieraili SKAL Liikenteessä-päivän viikolla reitillä Kemi-Tornio-Rovaniemi-Kuusamo 19.3.–23.3. Viikko sisälsi seminaarin Torniossa, yritysvierailuja, mediatapaamisen ja SKAL Pohjois-Suomen vuosikokouksen. Anssi piti kiertueestaan päiväkirjaa:
Päivät 1–2: Kemi-Tornio
Kävin aamupäivällä Raimo Pohjasen kanssa haastattelemassa neljää yritystä Kemissä ja Torniossa: Herajärven Kuljetus Oy, Kuljetus Luokkala, EKL Transport ja Kiviaho Oy. Jälkimmäisessä tapaamisessa oli mukana kolmea polvea kuljetusyrittäjyyttä.
Neljässä tunnissa taas hyvä katsaus siitä miten hieno, teknologinen ja kehittyvä kuljetusala on. Ilman näitä yrityksiä Suomi pysähtyisi.
Sen jälkeen Future Fuel Summit Torandassa. Seminaarissa pohditaan tulevaisuuden käyttövoimia.
Torniossa ja Haaparannalla käynnistyi uusi Liikennefoorumi edistämään rajat ylittävää liikennettä. Tapasin foorumin puheenjohtajaksi valitun Tornion kaupunginjohtaja Jukka Kujalan.
Tämä työ on tärkeää. Pohjoismaiden pitäisi olla maailman integroitunein alue, mutta edelleen on rajaesteitä. Sellaisia, jotka estävät ihmisten ja tavaroiden liikkumisen.
Päivä 3: Rovaniemi
Tänään Kemistä Rovaniemelle Pohjaset Oy:n 90-tonnisella HCT:lla. Maan raskainta kalustoa, näitä ei paljon liikkeessä ole. Tuovat logistiikkaan tehoa. Kuljettajana Tapani Kananen, kuljetetaan sahahaketta reitillä Kemijärvi-Kemi.
Lähdin liikkeelle Keminmaasta Pohjasten huoltohallista, jossa tapasin Jani Pohjasen, Raimo Pohjasen ja Petri Pohjasen. Hallissa oli huollossa Doppstadt AK 630 puumurskain.
Rovaniemellä päädyin UKK Expressin terminaaliin, jossa tapaamisessa tj. Jukka Uimaniemi ja ajojärjestelijä Arto Leppiaho. Yrityksellä runkokuljetuksia Etelä-Suomesta ja jakeluliikennettä koko Lapissa 50 autolla.
Päivä päättyi Veli-Matti Kilpimaan tapaamiseen. Yritys tekee muun muassa viemärijärjestelmien kunnossapitoa. Mukana SKAL Ympäristöyrityksien Lasse Kontiola.
Mikä oli päivän opetus?
Tekniikkaa, tehokkuutta, turvallisuutta. Vaikka Suomessa tapahtuu, tämä joukko pitää pyörät pyörimässä.
Päivät 4–5: Kuusamo
Kuusamoon pääsin kittiläläisen kuljetusyrittäjäpariskunta Pertti ja Vuokko Hettulan kyydissä. SKAL Pohjois-Suomen vuosikokouksessa puhuttiin SKALin uudistuvasta strategiasta ja kuljetusyritysten roolista huoltovarmuuden varmistajina. Toisena puhujana oli Pohjois-Suomen varautumiskoordinaattori J-P Sievänen.
Maailmalla – ja kotimaassakin tapahtuu, mutta SKALin jäsenyritykset huolehtivat siitä, että elintarvikkeita on kaupoissa, energiaa on saatavilla ja tehtaat pyörivät. Suomalaisten perustarpeet huolehditaan.
Poliittiset lakot ovat valitettava ”huoltovarmuusharjoitus” ja aiheuttavat haittaa koko Suomelle. Lähes viikon kiertämisen perusteella Suomi kuitenkin pyörii. Logistiikassa energiaa pitää olla saatavilla. Aina.
Se mikä täällä ja muuallakin maassa on tällä viikolla puhuttanut, on tiestön kunto. Tapasin eilen Rovaniemellä Lapin Liiton aluesuunnittelija Maaria Piuvan, projektipäällikkö Mikko Tervon ja Lapin Ely-keskuksen ylijohtaja Jaakko Ylinamman. Aiheena maakuntakaava, Lapin liikennestrategia, tiestön kunto ja raskaan kaluston vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfra. Lapilla on paljon mahdollisuuksia nyt tiestön kehittämisessä, kun Suomi on NATOn jäsen.
Mukana tapaamisessa olivat SKALin Mervi Saukkoriipi ja Lasse Kontiola.
Kuvatunnelmia