Viime aikoina olen miettinyt kovasti asioiden pysyvyyttä ja myös muutosta. Mitkä asiat SKALin kaltaisessa organisaatiossa luovat pysyvyyttä ja mitkä sysäävät muutokseen? Mitkä muutokset ovat niin perustavananlaatuisia, että ne näkyvät jäsenistölle saakka ja vaikuttavat jäsenkokemukseen? Pohdiskelen näitä, koska tänä vuonna on luvassa näkyviä muutoksia ja tunnen vastuuta.
Menetimme viime vuoden lopulla merkittävän vaikuttajahahmon. Puheenjohtaja emeritus Tapio Mäkinen osallistui uskollisesti liittokokouksiin, piti yhteyttä meihin toimihenkilöihin, kyseli ja kannusti (s. 58). Hänellä oli aina ystävällinen sana. Tapion kaudella toimitusjohtajana toiminut Seppo Sainio muisteli, kuinka vuonna 1992 silloinen Suomen Kuorma-autoliitto otti käyttöön nimilyhenteen SKAL ja nykyisen kaltaisen logon. Samalla alettiin puhua SKAL-organisaatiosta. Logistiikan merkitystä painottanut Tapio Mäkinen saattoi myötävaikuttaa siihen, että hänen kautensa jo päätyttyä, vuonna, 2004 uudeksi nimeksi tuli Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry.
Ensi kesänä uudistamme paitsi SKAL-organisaation strategian, myös sen ulkoiset tunnusmerkit, kuten logon ja värimaailman. Olemme jatkossakin SKAL, mutta kolmekymppisiään viettänyt ulkoasu muuttuu. Kun jotakin pitkään ollutta ja tuttua muuttaa, se on tehtävä perustellusti ja oikein. Niinpä olemme selvittäneet selvittämästä päästyämme, miten meidät nyt nähdään, ruusut ja risut. Lähes 100 sidosryhmien edustajaa ja yli 530 jäsentä kokee, että SKAL on ennen kaikkea suomalainen, asiantunteva ja tunnettu. Meidät nähdään myös hyödyllisenä, luotettavana ja vastuullisena. Sen sijaan emme ole röyhkeä tai hiljainen – emmekä kovin monen mielestä dynaaminen.
Olemme otettuja myönteisistä määreistä, jotka meihin yhdistetään. Samalla koemme, että tulevaisuuden haasteisiin vastaaminen vaatii vielä ekstraa, on se sitten sitä dynaamisuutta tai muuta. Tutkimukset ovat kesken. Tiistaina helmikuun 6. päivänä klo 15 järjestämme verkkotyöpajan, jossa pureudumme tulevaisuuden SKALin luonteenpiirteisiin. Kutsut lähtevät SKAL-organisaation henkilöstölle, luottamustehtävissä toimiville ja muille kiinnostuneille jäsenille, joten jos SKALin olemuksen ruotiminen innostaa, laita viestiä niin lähetän kutsun sinullekin.
Tähän lehteen tavatut kaksi jäsenyritystä ovat laittaneet itsensä peliin hyvän puolesta. Kansijuttumme, kangasniemeläinen Kuljetus A. Lindholm lähti mukaan Rekkakuskit Suomi -ohjelmaan näyttääkseen suomalaisille puukuljetusten arkea tien päällä. Kuljetusalan esittely ja edistäminen ovat lähellä Lindholmin perheen sydäntä. Salolaiselle RANLE Oy:lle on tärkeää tukea Ukrainan sotaponnistuksia konkreettisilla teoilla. Yritys on huolehtinut Ukrainaan menevien kamiinojen tuotantologistiikasta pro bono. Joulukuussa RANLEn Petteri Lehti opasti näyttelijä Martti Suosaloa ja tämän yhtiökumppania käytännön kuljetustoimintaan, ja kamiinakuorma suuntasi kohti talvista Ukrainaa. Hyvät teot jättävät ison jäljen.
Tapio jätti ison jäljen järjestöön ja hänen perintönsä elää pitkään. Nykyinen polvi jättää omat jälkensä edeltäjien piirtämien lomaan, viereen tai päälle. Se, muodostuuko näistä jäljistä houkutteleva yhtenäinen polku, on meistä kaikista SKALia rakentavista kiinni.
Heini
Viime vuonna menetimme myös toisen merkittävän hahmon, kunniapuheenjohtaja, liikenneneuvos Fritz Kuulan. Kuula toimi puheenjohtajana ennen Tapio Mäkisen kautta, 1970–1989.Hänen muistokirjoituksensa oli Kuljetusyrittäjässä 3, 2023.