Sukulaissieluja

Maailmalla toimivien autojättien sukupuiden oksat kiemurtelevat mielenkiintoisesti. Yhden maailman suurimman autokonsernin, Stellantiksen, kevyen pakettiautomalliston oksat osoittavat Espanjan pohjoiseen maakuntaan Galiciaan. Sen suurimmassa kaupungissa Vigossa valmistetaan kyseisen ajoneuvoluokan tuotteita.

Stellantis-konsernin EMP2-pohjalevylle valmistetaan konsernin eri merkeillä myytäviä sähkökäyttöisiä kevyitä pakettiautoja. Näitä ei voida enää kutsua tonniluokan pakuiksi, koska kyseisten yksilöiden kantavuus jää noin 800 kiloon. Saman pohjalevyn jakavat aikaisemmin koeajettu Peugeot ja Citroen sekä Opel, Toyota ja nyt koeajettu Fiat e-Doplo Van.

Fiat - tuo perinteinen italialainen automerkki valmistetaan nykyään siellä, missä se on järkevintä. Stellantiksen Espanjan tehtailla tapahtuva kokoonpano määrittelee auton merkin lievillä muutoksilla ulkonäköön. Sisätiloihin sekä asentamalla keulaan auton merkin. Fiat on vaihtoehdoista se edullisin. Perusvarusteltu pakettiauto sisältää tarvittavan varustuksen, ei muuta. Toki rahalla ja ruksimalla tarpeeksi rasteja tilauskaavakkeeseen, varustelua voidaan kohentaa huomattavasti.

Koeajossa ollut 35 senttimetriä normaalikorista Dobloa pidempi Maxi-versio poikkesi esimerkiksi Peugeotin vastaavasta tuotteesta hiukan erilaisen ulkomuodon sekä sisätiloiltaan erilaisen ohjauspyörän ansiosta. Myös ilman pölysuojaa olleet peltivanteelliset renkaat juorusivat siitä, että kyseessä on mallisarjan edullisin ajoneuvo.

Ohjauspyörä on kuinka ollakaan, pyöreä päinvastoin kuin Peugeotissa, jossa kuljettaja katsoo mittaristoon yli pienen, soikean ohjauspyörän. Fiatissa kuljettajan katse seuraa mittaria perinteisesti ohjauspyörän kehän välistä. Autoon on helppo laskeutua sisälle, ajoasento on muuten kelpo mutta kiinteä väliseinä vie niukan tilaa säädettäessä penkin selkänojaa pitkän kuljettajan tarpeisiin. Selkeä ero sisarmalliin tulee ohjaamon lievästä äänekkyyden vahvistumisesta, tämä on seurausta peltisen tavaratilan aiheuttamasta äänimaailmasta, jota sen vanerointi toki lieventää.

Maantiellä auto kulkee hyvin kevyellä sähköllä. Kuten Peugeotissa, rekuperaation voimakkuus on normaaliajossa kevyt mahdollistaen rullauksen. Kuljettaja voi tarvittaessa lisätä rekuperaatiota suunnanvaihtimen B-asennolla, joka voimistaa huomattavasti moottorijarrutuksen tehoa mahdollistaen nopeamman energian talteenoton. Kaupungissa Fiat on näppärä kulkupeli, etukulmat tarvitsevat lisähuomiota mutta niihin tottuu nopeasti. Peruutuksissa lisäturvaa tuo peruutuskamera, jonka kuva on selkeä.

Fiatin 4.75 metrin kokonaispituuteen on saatu 3.9 kuution tavaratila, jonne varovasti ahdettaessa mahtuu pari FIN-lavaa. Viimeisen Traficomin määräyksen vaatimukset täyttävät sidontalenkit helpottavat kuorman varmistusta. Tavaratila on selkeän muotoinen ja ovien aukaisukulma vähintään riittävä. Perävaunun vetomassa jää pieneksi, ainoastaan 750 kiloon.

Fiatin pohjalevyyn asennetut 50 kilowattitunnin akut mahdollistavat WLPTP-syklin mukaan noin 275 kilomerin toimintamatkan. Ainakin kesäkelissä tämän pitäisi olla saavutettavissa, riippuen tietenkin auton kokonaismassasta, ajotavasta sekä toiminta-alueesta. Tyhjä akusto latautuu maksimissaan 100 kilowatin teholla 80 prosentin varaustasoon noin puolessa tunnissa. Jos kotona on käytössä 11 kilowatin 3. vaihelataus, saadaan patteri täyteen noin viidessä tunnissa.

Fiat e Doblo sopii mainiosti hänelle, jonka päivittäinen ajomatka on kohtuullinen. Auto näyttää ja onkin perustyökalu, joka ei herätä kenessäkään ikäviä tunteita. Sillä suoriutuu monesta työpäivän aikana sattuvista tarpeista. Mikä tärkeitä, sillä ajettaessa kokonaistaloudellisuus on korkealla tasolla.

Fiat e-Doblo Van 50 kWh 136 Maxi Launch Edition

Moottori: Sähköauto, etuveto.

Teho: 100 kW (136 hv), 5500 r/min

Vääntö: 260 Nm

Akusto: Energiasisältö 50 kWh. Lataus Type 2: 11 kW, CCS: 100 kW.

Toimintamatka: 275 km WLTP

Huippunopeus: 130 km/h

Mitat: pituus: 4 753 mm, leveys: 1 848 mm, korkeus: 1 860 mm, akseliväli: 2975 mm

Tavaratila: 3,9 m³ l

Takuu: 2 vuotta

Myynti: fiat.fi