Helsingin Sanomat uutisoi tiistaina hallitusohjelmaneuvotteluiden sovusta koskien jakeluvelvoitetta. Tiedot ovat vahvistamattomia.
Jutun otsikosta riippumatta uutinen on kuljetusalalle myönteinen.
Helsingin Sanomien mukaan ”Saavutetussa sovussa jakeluvelvoite jäädytetään vielä ensi vuodeksi nykyiseen 13,5 prosenttiin. Sen jälkeen sitä on määrä nostaa kolmena vuotena asteittain niin, että velvoite nousee 22,5 prosenttiin hallituskauden lopussa vuonna 2027.”
SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala on tyytyväinen linjaukseen ja kommentoi:
– Jos tämä pitää neuvottelujen loppuun asti, toteutuu yksi keskeinen SKALin hallitusohjelmatavoite. Voimassaolevan lain mukaan jo ensi vuonna jakeluvelvoite nousisi 28 prosenttiin. Tämän jättikorotuksen halusimme estää. Nyt se näiden vahvistamattomien tietojen mukaan pysyisi 13,5 prosentissa.
– Viime vuonna aikaansaamamme jakeluvelvoitteen alennus on vaikuttanut polttonesteiden hintaan alentavasti. Alun perin – ilman alennusta – se olisi jo ensi vuonna 22,5 prosenttia. Nyt tämäkin tavoite on siirtymässä hallituskauden loppuun, Kujala sanoo.
SKALin mukaan mikäli jakeluvelvoitetta kiristettäisiin 13,5 prosentista 28 prosenttiin vuoden 2024 alusta, nostaisi se yhdessä yössä dieselin hintaa 16-26 senttiä litralta. Tämän kustannusvaikutus kaikille dieselöljyä käyttäville on 460-760 miljoonaa euroa vuositasolla. Logistiikkakustannuksia velvoitteen kiristyminen lisää 150-250 miljoonaa euroa vuositasolla.
Tiedot ovat vahvistamattomia. Kujalan mukaan kannattaa katsoa hallitusohjelmaneuvottelut loppuun.